Augusztus 21-től kezdve az új buszokat csak új típusú tachográffal szabad forgalomba hozni. Sokan máris átnyergeltek a korábbi változatoknál többet tudó intelligens készülékre. Az új tachográf használatával azonban felszínre kerültek rejtett hibák is.
Rögzíti az új készülék a határátlépést?
A cseh fuvarozói szövetség, a Česmad Bohemia bejelentése szerint több nemzetközi gépkocsivezetőt megbüntettek a határon, mert az új, második generációs tachográf nem rögzítette a határátlépést. A Česmad tájékoztatása szerint az új GEN2/V2 tachográfok feltehetően csak új sofőrkártyával végzik el automatikusan a határátlépéskor az adatok rögzítését. A megbüntetett gépkocsivezetők azt a tanácsot kapták a hatóságtól, hogy határátlépéskor nyomtassák ki a tachográfadatokat. Ha a menetíró nem jegyezte fel az átkelés tényét és az új ország nevét, akkor manuálisan kell elvégezni az adatrögzítést.
A különös tanácsból kiderül, hogy még a hatóságok sem tudják, mikor rögzíti az új készülék a határátlépéseket. Ezért még az új kártyát használóknak is azt javasolják, hogy átlépés előtt teszteljék le a készülék működését. Abból nem lehet baj.
Akinek új kártyája van, ellenőrizze a működést!
Hazánkban augusztus 21-től igényelhető az új járművezető kártya. Azok, akiknek a most használt kártyájuk lejár, már a nagyobb memóriakapacitással rendelkező új kártyát kapják. Az új kártya több és nagyobb mennyiségű információ tárolására képes, mint a ma használatos – tudjuk meg Szösz Dezsőtől, a pécsi Baranyatax Bt. ügyvezetőjétől. Például nem 28 hanem 56 nap adatait őrzi meg a járművezető tevékenységére vonatkozólag, de GEN2 tachográfokban használva rögzíti a be- és kiszállási időket, illetve a határátlépések helyét és idejét, valamint a kilométeróra állását is.
Ezúttal nem az a fontos, mit tudnak az új kártyák és menetírók, hanem az, hogy rögzíti-e az új menetíró „élből” a határátlépési adatokat. A régi menetírónál még manuális módon rögzítette a sofőr az átlépést, az új menetírónak elvileg automatikusan kell elvégezni ezt a műveletet. Azért csak elvileg, mert az új készüléknek van még egy jelentős tartozása. Nem készült el időre a tachográf bevezetésére ígért OSMA nevű szoftver, ami automatikusan rögzíti a jármű helyzetét. Az európai műholdas navigációs rendszert ki kell egészíteni egy, a jármű helyzetét megőrző és erről biztonsági visszajelzést adó OSMA nevű szoftverrel. A program a menetíró szoftverének frissítésével kerül majd rá a rendszerre, ha elkészül.
Közelebbi információ és gyakorlati tapasztalatok híján egyelőre sem a cseh, sem a német hatóságok nem tudják, hogy az új járművezetői kártya rögzíti-e a határátlépést az OSMA visszajelzése nélkül. Ezért javasolják a gépjárművezetőknek, hogy a frissítés megérkezéséig ne bízzanak meg vakon az új kártyával működő tachográfban, inkább teszteljék le a határ előtt.
Frissíteni kell a kiértékelő szoftvereket
A Dako GmbH felhívja a figyelmet, hogy az új tachográfok adatait nem lehet a régi szoftverekkel leolvasni, és a korábbi letöltő eszközök egy része is alkalmatlan rá. Gondoljunk arra, hogy a ma használatos tachográfok nem rögzítik például a ki- és beszállásokat, ezért a letöltő eszközt meg kell tanítani az új adatok felismerésére, vagyis az adatleolvasáshoz frissíteni kell a szoftvert. A Magyarországon vásárolható készülékek közül a Tacho 2 Safe készülék alkalmas az új tachográf leolvasására.
Problémák adódhatnak persze még a frissítés után is. Például mi történik, ha a sofőr új kártyájával átszáll egy olyan buszba, amelyiken korábbi típusú tachográf működik? Egy régebbi tachográf nem ismeri fel az új kártyán rögzített összes adatot. Hiába rögzítettük például az új kártyán a be- és kiszállásokat, ilyen funkció nem található a régi készülékeknél. Biztosak vagyunk abban, hogy az intelligens tachográf tartogat még számunkra néhány meglepetést.
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.