A többszemélyes vezetés előnyös az utasok és a buszvezetők számára is. Alkalmazásánál azonban felmerül a kérdés, hogy miképpen valósítható meg a folyamatos vezetés, és használható ki a hosszú, nemzetközi körutakon a két sofőr állandó jelenléte?
A nemzetközi különjáratoknál megengedett, hogy a sofőrök maximum 12 nappal elhalasszák a heti pihenő kivételét (az előző heti pihenőtől számított 12 egymást követő 24 órás időszakkal). Így a hosszú utaknál elkerülhető a kirándulóbuszok leállítása a kötelező heti pihenőidő miatt.
A 12 napos vezetés feltételei között azonban szerepel, hogy az este 22.00 és reggel 06.00 óra közötti időszakban egy buszvezető legfeljebb 3 órát vezethet egyhuzamban. Ha csak egy sofőr van a buszon, akkor köteles 3 óránként 45 perces szünetet tartani. Két buszvezető esetében elvileg megvalósítható a melegváltás, vagyis az, hogy a sofőrök 4,5 óránként csak a helycsere idejére állnak meg. A leváltott buszvezető a pihenőülésen is megtarthatja a 45 perces szünetet, így az utasok kényelmetlen éjszakai buszozása nem hosszabbodik meg jelentősen.
Ám sajnos a négykezes éjszakai vezetés kérdésében nincs egységes hatósági vagy uniós útmutatás. Van olyan szakmai álláspont is, ami szerint éjszaka négykezesben is csak 3 órát vezethet a sofőr. Az általunk megkérdezett AETR szakember ezért azt tanácsolja, hogy ha éjszaka négykézben vagyunk, akkor is álljunk meg 3 óránként 45 percre. Így bárhogy értelmezné az adott hatóság a jogszabályt, nem leszünk bírságolhatók. Fontos tudnunk azt is, hogyha a sofőr a heti pihenőidejét a normál szabályok, azaz a 6×24 órás vezetési időszak végén veszi ki, akkor nem kell lecsökkenteni három órára az éjszakai vezetési időt.
Figyeljünk a munkajogi szabályokra is
A közlekedési törvény is tartalmaz előírásokat (1988. évi I. tv). Eszerint ha az éjszaka, 0 és 4 óra között dolgozott a sofőr, akkor a napi munkaideje nem lehet több 10 óránál). Ez alól kivétel akkor lehet, ha vagy kollektív szerződés vagy a dolgozó munkaszerződése tartalmazza azt, hogy éjszakai munkavégzés esetén is engedélyezett a 10 óránál hosszabb napi munkaidő. Munkaidő nem pedig vezetési idő!
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Négykezes vezetés
Többszemélyes vezetés az, amikor a járművön két egymást követő napi pihenőidő vagy a napi és a heti pihenőidő között két sofőr egymást felváltva dolgozik. A járat csak akkor négykezes, ha a második sofőr kártyája is bent van a tachográfban. Attól még nem lesz négykezes a járat, hogy ül valaki a sofőr mellett, akinek van jogosítványa.
Négykezes vezetésnél:
- egy vezetési időszak nem 24, hanem 30 órás,
- a 30 órás ciklus alatt elegendő 9 órás pihenőt tartani, természetesen a jármű álló állapotában (nem előírás a 11 órás pihenő),
- az épp nem vezető sofőr a pihenőülésen is megtarthatja a 45 perces szünetét, amíg a társa vezet.
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.