2030-ra háromszorosára növekszik a félvezetők iránti igény az autóiparban. Az igények folyamatos növekedése ellenére azonban a chipekből egyre nagyobb hiány van. Hacsak nem teszünk sürgős intézkedéseket, a félvezetőgyártás 2026-ig 20 százalékkal fog elmaradni az autóipar elvárásaitól – hívta fel a figyelmet a német Autómobil Szövetség (VDA).
Már 2021-ben is 9 százalékkal kevesebb autó gördült le a futószalagokról a félvezető-hiány miatt. Ha így folytatódik, 2026-ban 18 millióval kevesebb autót készíthetnek a gyártók, mint ma. A legnagyobb chip-fogyasztó az autóipar, arányaiban csaknem kétszer annyi chipet használ fel, mint a többi ipari ágazat. Egyre több chip kell az elektromos autókba, buszokba, a vezetőt segítő rendszerekbe és az önvezető járművek működtetéséhez is. Az egy autóba beépített mikroelektronika 1998-ban még 120 euróba került, 2023-ra már meghaladja a 600 eurót is.
Az európai chip-gyártók már észlelték a kihívást, és rohamtempóban fokozzák beruházásaikat, már csak az ázsiai chip-gyártókkal szembeni függőségünk csökkentése érdekében is. A Bosch fennállásának legnagyobb beruházása valósult meg a világ egyik legmodernebb chip-gyárának Drezda melletti 2021-es átadásával. A gyár Európa legnagyobb mikroelektronikai termelési helyszíne, minden harmadik autóba kerülő chip a drezdai üzemből kerül ki.
A chip-tervezéshez támaszkodhatunk a magyar szürkeállományra is. Az aiMotive nevű magyar chip-tervező céget sokan az egyik legsikeresebb magyar startup vállalkozásként tartják nyilván. Legfrissebb információink szerint a magyar céget nagyon jó áron vásárolta fel a Stellantis, az Opel, a Fiat és a Peugeot tulajdonosa. Az új tulajdonos ígéretet tett rá, hogy a világszínvonalú fejlesztő csapat Magyarországon marad.
Forrás: transport –online/de
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.