A kiküldetési rendelkezések lázba hozták a szállítási szektort. A szabályok megjelenését követte az értelmezésük, először csak az áruszállításhoz, pedig a személyszállítás kapcsán sem kevesebb a kérdőjel. Jó hír, hogy az Unió hivatalos oldalára felkerült a személyszállító vállalkozások munkáját segítő iránymutatás is.
Fontos tudnunk, hogy kiküldetésben van-e a járművezető. Először is azért, mert a kiküldetésben töltött időre ugyanazt a jövedelmet kell neki biztosítani, mint a kiküldetés országában munkát végző helyi kollégáinak. Másodszor, mert vannak egyéb teendőink is ezzel. A sofőrt be kell jelentenünk az IMI rendszeren keresztül, amit ha elmulasztunk, és az egy ellenőrzésnél kiderül, az bizony fájni fog.
Kiküldetésnek számít:
- a nem kétoldalú személyszállítás: két uniós tagállam, vagy egy uniós és egy harmadik ország közötti szállítás, ha ezek közül egyik sem a vállalkozás székhelyének országa.
- kabotázs: egy uniós vállalkozás egy másik tagállam területén végez belföldi személyszállítást ellenszolgáltatás fejében. Ide tartozik a menetrend szerinti nemzetközi járat is, ha ugyanabban a tagállamban történik az utasok fel- és leszállása.
Nem számít kiküldetésnek:
- ha csak áthaladunk valamely országon (tranzit)
- a kétoldalú művelet, azaz ha
-
- utasokat veszünk fel itthon, majd egy másik országban tesszük le őket,
- utasokat veszünk fel egy másik tagállamban vagy harmadik országban, akiket hazaszállítunk,
- az utasokat itthon vesszük fel, és itt is tesszük le őket egy másik országban tett kirándulást követően.
- a kétoldalú műveletekhez kapcsolódó kiegészítő műveletek. (Ezt a lehetőséget az uniós iránymutatások a menetrend szerinti nemzetközi járatok esetében említik.)
Nem kiküldetés, ha kétoldalú
Példa 1: Egy magyar székhelyű vállalkozás szervezett utazás keretében visz utasokat ausztriai síelésre, majd hazahozza a síelő csoportot.
A sofőr az út során nincs kiküldetésben, mivel ez két kétoldalú műveletnek minősül (HU-AT; AT-HU). Nem változtat a helyzeten az sem, ha a magyar csoport tagjait két vagy akár több osztrák síelőhelyen rakja le a buszvezető.
Példa 2 : Egy magyar buszos vállalkozó Magyarországról szállít utasokat. Először Ausztriába megy, itt leszáll az utasok egy része, majd egy másik osztrák síparadicsomban még néhányan. Viszont az út itt nem ér véget, mivel a buszon lévő többi utasnak Olaszországban van foglalása, ők ott szállnak le.
A gépjárművezető itt sincs kiküldetésben, mivel egy utazás során több kétoldalú műveletet végzett (HU-AT és HU-IT).
Több országon keresztüli kirándulás: mikor lesz kiküldetés?
Példa 1: Egy magyar vállalkozás európai körutazásra visz egy magyar csoportot (zárt ajtós utasszállítás). Több országot is meglátogatnak, helyi kirándulásokra mennek, majd visszatérnek Magyarországra.
Mivel a magyar piacra értékesített szolgáltatásról van szó, és a csoport is ugyanaz, így a gépjárművezető nem lesz kiküldetésben.
Példa 2: Egy magyar vállalkozás európai körutazásra visz osztrák utasokat. Magyarországról Bécsbe üresen megy, ott felveszi a szervezett csoportot, majd több európai várost érintve tesznek kirándulást, ami Bécsben ér véget. Innen a gépjárművezető üresen tér haza Magyarországra.
Itt már nem kétoldalú szállításáról van szó, mivel sem az utasok felvétele, sem a lerakásuk nem a buszos vállalkozó országában történik.
A gépjárművezető üresen indul Magyarországról. Amikor átlépi az osztrák határt, onnan kezdve Ausztriában lesz kiküldetésben, egészen addig, amíg a csoportot a visszatérést követően le nem rakja Ausztriában. Tehát osztrák kiküldetésben lesz a járművezető a körutazással érintett többi országban is, így pl.: a Franciaországban töltött időre is osztrák bért fizetünk a sofőrnek. Ez azért van, mert a szolgáltatást az osztrák piacon értékesítették. A járművezető kiküldetése véget ér akkor, amikor az utasok leszálltak a buszról Ausztriában. A visszatérő üresjárat már nem a kiküldetés része.
Buszos – repülős utazás: mikor nem lesz kiküldetés?
Példa 1: A magyar vállalkozó szervezett utazás keretében csoportot szállít autóbusszal Olaszországba, ahol egymás után különböző olasz városkákat néznek meg az utazók, majd hazatérnek Magyarországra.
Mivel zárt ajtós a szállítás, azaz végig ugyanazt a csoportot viszi, és magyar piacra értékesített szolgáltatásról van szó, így a sofőr nincs kiküldetésben az út során.
Példa 2: Változtat-e a helyzeten, ha ugyanazt a csoportot ugyanazzal a busszal ugyanaz a gépjárművezető helyi kirándulásokra viszi, majd ezt követően üresen tér vissza Magyarországra?
A gépjárművezető nem lesz kiküldetésben, mivel az utazás zárt ajtós, és a városnéző kirándulásokat nem értékesítik a helyi lakosoknak. Ugyanúgy nem beszélünk kiküldetésről akkor sem, ha a helyi kirándulások után a csoport és a járművezető is hazarepül Magyarországra.
Példa 3: Most jön a csavar a történetben. Repülővel érkezik Olaszországba a gépjárművezető, a szervezett magyar csoporttal együtt. A helyi kirándulásokra egy magyar rendszámú busz viszi őket, magyar sofőrrel, majd mindenki visszarepül Magyarországra.
Ebben az esetben a gépjárművezető már kiküldetésben lesz, amint elindul felvenni a kiránduló csoportot Olaszországban, a kiküldetés a kirándulások befejezéséig tart.
Fontos! Minden lényeges információt rögzíteni kell a menetlevélen. Egy hatósági ellenőrzéskor ezeknek az adatoknak nagy szerepük lehet a kiküldetési helyzet megítélésben.
A részletes angol nyelvű tájékoztató elérhető az Unió hivatalos oldalán: bit.ly/buszkikuldetes
Kovács Nikoletta
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.