Alig 1.500 kilométernyi autópályás suhanás után Pestről estére már a fények városába, Párizsba érkezhetünk. Franciaországban ezen kívül is tengernyi az élmény, a látnivaló, legyen az a természetben, egy városban, netán egy viharos vagy homokos tengerparton. Lehet választani: Bretagne, a Francia Riviéra, vagy Reims, Strasbourg, Nizza, netán Monte Carlo vagy éppen Európa teteje, a Mont Blanc. Egy biztos, unatkozni itt senki sem fog…
Covid szabályok
Beutazási korlátozások nincsenek. Maszkot viselni sehol sem kötelező, de a hatóságok erősen ajánlják a zárt terekben vagy a nagy létszámú összejöveteleken. A Francia Nagykövetség honlapján lehet tájékozódni az éppen aktuális covidhelyzetről.
Úthálózat – útdíj
Franciaországban mintegy 12.000 kilométernyi autópálya van. Többségük díjköteles. Ingyenes állami pályák a főváros és a nagyobb városok körül találhatók, valamint a Rajna mentén és Észak-Franciaországban.

A fizetős szakaszokat „PÉAGE” felirattal jelzik. Felhajtáskor jegyet kell húzni, amit majd lehajtáskor a fizetőkapunál kell leadni és kifizetni készpénzzel vagy kártyával. Ha valaki elhagyta a jegyet, vagy az 3 napnál régebbi, akkor a legtávolabbi felhajtótól kell kiegyenlítenie a díjat. Elektronikus útdíjkiegyenlítésre a 8+1 fős kisbuszok a Liber-T rendszerét használhatják. Ez nem egy OBU, hanem egy szélvédőre felragasztható matrica, amiben van egy chip. Mindezekről a bit.ly/LiberTRészletei linken olvashatunk.
A nagybuszosok számára az elektronikus útdíjkiegyenlítésre az ún. TIS-PL rendszeren keresztül van lehetőség. Franciaországra érvényes OBU-t több szolgáltató is kínál, pl. az Axxes, a Telepass, az Eurotoll vagy a DKV. Akit érdekel ez a lehetőség, érdemes az adott szolgáltató honlapján tájékozódni.
A szolgáltatás kétségtelen előnye, hogy meggyorsítja a kapukon való áthaladást (nem kell megállni, hanem 30 Km/h sebességgel át lehet haladni az erre kijelölt kapuk alatt), ráadásul a szolgáltatók a nagyfelhasználóknak általában mennyiségi kedvezményt is adnak.
Az autópályadíj függ a megtett kilométerről és a járműtől:
Járművek besorolása
1. kategória
2 méternél alacsonyabb és 3,5 tonna alatti járművek
2. kategória
2-3 méter magas és 3,5 tonna alatti járművek
3. kategória
Kéttengelyes járművek- amelyek magassága eléri 3 métert,- vagy a megengedett legnagyobb össztömegük a 3,5 tonnát.
4. kategória
Három vagy több tengelyes buszok és járműszerelvények, melyek magassága eléri a 3 métert,megengedett legnagyobb össztömege több mint 3,5 t, vagyaz olyan járműszerelvények, ahol a vonó jármű legnagyobb megengedett össztömege több mint 3,5 t
Az autópályadíjról a bit.ly/FranciaAutópályák linken tájékozódhatunk a belépési és a célállomás beírásával. Néhány szakaszon, pl. Nizza környékén vagy a Lyoni földalatti szakaszon, bárhol is hajtunk fel, egységárat kell fizetnünk. Nem kapunk jegyet, és a díjat csak készpénzben, ráadásul érmékben kell fizetnünk.
A forgalmi helyzetről, az időjárási viszonyokról, útépítésekről a bit.ly/FranciaForgalom oldalon informálódhatunk.
Sebességhatárok
- lakott területen belül: 50 km/h
- lakott területen kívül: 80 km/h
- lakott területen kívül, ha a tábla ezt megengedi és van ABS: 90 km/h
- autópályán:
- ha van ABS: 100 km/h
- ha nincs ABS: 90 km/h
- autóúton:
- ha nincs ABS, bármilyen súly esetén: 80 km/h
- ha van ABS, 10 tonna alatt: 100 km/h
- ha van ABS, 10 tonna súly felett: 90 km/h
Ha a látótávolság kisebb, mint 50 m, akkor bármilyen úttípuson is csak 50 km/h minden jármű megengedett sebessége.
Alacsony kibocsátású zónák
Törvény van rá, hogy az országban 2030-ra minden 150 ezernél nagyobb városban alacsony kibocsátású zónákat kell létrehozni. Jelenleg hét városban van korlátozás, ahová csak matricákkal lehet behajtani:
- Reims – Crit’n Air 3 vagy jobb busz (minden nap)
- Strassbourg – Crit’n Air 4 vagy jobb busz (minden nap)
- Párizs – Crit’n Air 3 vagy jobb busz (minden nap reggel 8 és este 8 között.)
- Lyon – Crit’n Air 3 vagy jobb busz (minden nap)
- Montpellier – buszokra nincs, autókra Crit’n Air 4 vagy jobb
- Marseille – Crit’n Air 4, szeptember 1-től Crit’n Air 3 vagy jobb busz (minden nap)
- Nice – Crit’n Air 3 vagy jobb busz (minden nap)
Dízel és benzines turistabuszok francia besorolása
dízel | benzines | |
Zöld CRIT’ Air | - | - |
CRIT’ Air 1 | - | EURO VI motor 2014.01.01 után üzembe helyezve |
CRIT’ Air 2 | EURO VI motor 2014.01.01 után üzembe helyezve | EURO V motor 2009.10.01 2013.12.31. között üzembe helyezve |
CRIT’ Air 3 | EURO V motor 2009.10.01 2013.12.31. között üzembe helyezve | EURO III, vagy IV motor 2001.10.01 2009.09.30. között üzembe helyezve |
CRIT’ Air 4 | EURO IV. motor 2006.10.01 2009.09.30. között üzembe helyezve | - |
CRIT’ Air 5 | EURO IV. motor 2001.10.01 2006.09.30. között üzembe helyezve | - |
Nem adnak ki matricát! | EURO I.-II motor 2001.09.30 előtt üzembe helyezve | EURO I.-II motor 2001.09.30 előtt üzembe helyezve |
Matricát a bit.ly/PárizsiMatrica oldalon lehet igényelni. Regisztráláskor a forgalmi engedély beszkennelt másolatát is fel kell tölteni. A matrica mindaddig érvényes, amíg az jól olvasható marad. Ára 3,11 euró+ 4,41 euró postaköltség. Ügyeljünk arra, hogy kb. 3 hét alatt érkezik meg.
A matricát a szélvédő jobb alsó részére, jól látható helyre kell felhelyezni. A ZFE zónába matrica nélkül behajtó nagybuszok 135, a 8+1 fős társaik 68 eurós bírságra számíthatnak.
PARKOLÁS
Parkolni a kétsávos utak jobb, az egyirányú utcák mindkét oldalán lehet, de csak ott, ahol ezt nem tiltja tábla vagy folyamatos ill. szaggatott sárga felfestés. Tilos fél kerékkel felállni a járdára. Ha valamely városban parkolnunk kell, célszerű ellátogatnunk a város honlapjára. Itt biztos találunk információt a buszok parkolási, utascserélési lehetőségeiről.
Párizs
A turisták le- és felszállása 56 kijelölt helyen ingyenes. Utascsere közben a sofőrnek le kell állítania a motort. További utascserélők léteznek még a szállodák, a kulturális és sportlétesítmények környékén is. A bit.ly/lPárizsiUtascserélőParkolóÉsTiltottHelyek linkről letölthető pdf egy 10 oldalas, francia nyelvű szöveg, amelyben felsorolják a le- és felszálló helyeket.
Hosszabb idejű parkolás
Párizs két parkolási díjzónára oszlik: a központi (Z1) és a perifériás (Z2) zónára.
A legnagyobb autóbusz-parkolók:
- Bercy (80 parkolóhely)
- Carrousel du Louvre (71 parkolóhely)
- Cours la Reine au des des Champs-Élysées (56 parkolóhely)
- Avenue Joseph-Bouvard au pied de la tour Eiffel (35 parkolóhely)
Párizsban a turistabuszok kizárólag „Pass Autocarral” fizethetnek a parkolásért. Ezek a passok a helyszínen is megvásárolhatók mintegy 10-25 euró körüli felárral. A biztos parkolás és olcsóbb díj érdekében érdemes a bit.ly/PárizsiBuszparkolás oldalon regisztrálni. Az iskolásokat szállító buszok 50%-os kedvezményben részesülnek.
A tengerparton a szállodáknak általában saját parkolójuk van, így ott nem lesz gond a parkolás.
JÓ TUDNI!
A határon
Iratok
Franciaországban a magyar állampolgároknak az utazás utolsó napjáig érvényes útlevéllel, vagy személyi vagy ideiglenes személyi igazolvánnyal kell rendelkezniük. A vezetői engedélyt nem fogadják el személyazonosításra.
Kiskorúak belépése
Az egyedül utazó kiskorúak beutazásakor a francia rendőrség kéri a szülő vagy gondviselő valamilyen világnyelven írt beleegyező nyilatkozatát. Ennek hivatalos formátuma nincs, javasolt a konzuli szolgálat mintáját használni (bit.ly/MintaSzülőiHozzájárulás). A nyilatkozathoz csatolni kell a nyilatkozó személyazonosságát igazoló okmány adatoldalának a másolatát.
A tartósan Franciaországban élő, egyedül vagy csak az egyik szülőjével utazó, bármilyen állampolgárságú kiskorúnak az ország elhagyásához egy a szülők, vagy a nem utazó szülő által aláírt ún. terület-elhagyási engedéllyel kell rendelkezni (bit.ly/FranciaGyerekKiutazás).
Közbiztonság
Az országban a leggyakoribb veszély a zsebtolvajlás, a szállodai lopás és a gépjárműfeltörés. A zsebtolvajlás a látványosságok környékén a leggyakoribb. Szállodai lopás esetén a francia Ptk. szerint a szállodának egyetemleges felelőssége van.
Közlekedési tanácsok
Franciaországban a közlekedési morál jó, mondhatni udvarias. A nagyvárosokban és nyáron a Francia Riviérán viszont nagy forgalomra, ezzel együtt tolakodásokra számíthatunk. Sok az ideiglenes és állandóra telepített radar, ez utóbbiakat nem ritkán tábla is jelzi.
Az országban számos körforgalom található. Magyarországtól eltérően itt az út bal oldalán jelzik, hogy a kihajtó ágak hova vezetnek. A 3 vagy többsávos autópályákon balesetek alkalmával a baleset melletti sávot szabadon kell hagyni (bit.ly/FranciaBiztonságiFolyosó).
Kötelező felszerelések a buszban
- elakadásjelző háromszög
- tűzoltó készülék
- november 1. és március 31. között, ahol a tábla jelzi, ott kötelező a téli felszerelés. Ez azt jelenti, hogy
- legalább két-két db téli gumit kell felszerelni egy hajtott és egy kormányzott tengelyre (3PMSF vagy M+S jelölésű), vagy
- ha nincs téli gumi, akkor hóláncot kell tenni a hajtott tengelyre.
Különleges szabályok
- Nappal az országúton sem kötelező a tompított fényszóró használata.
- Lakott területen belül dudálni csak vészhelyzetben lehet. Sötétben a vészhelyzet jelzésére a tompított reflektor villogtatását kell használni.
- Franciaországban a hivatásos sofőröknek 0,2 g/l véralkoholszintig megengedett a vezetés. A rendőrség által kezdeményezett alkohol- és drogteszteken csak baleset okozása vagy súlyos szabálysértés elkövetése esetén kötelező részt venni.
Tilos:
- radardetektort birtokolni, használni, de még csak szállítani is (bírság: 1500 €)
- vezetés közben headsettel nem, csak bluetooth kihangosítóval lehet telefonálni. A fülhallgató használat még zenehallgatásra is tilos!
- az olyan GPS-használata, amely előrejelzi a traffipaxokat (bírság: 1500 €)
- utasokat és különösen gyerekeket bekötetlen biztonsági övvel szállítani (bírság: 135 €).
Bírság- és elkobzási szabályok
A rendőrök a helyszínen legfeljebb 750 euróig szabhatnak ki bírságot. A hatóság mindaddig nem engedi tovább a járművet, amíg a bírságot ki nem egyenlítik. Jelentős jogsértések alkalmával elkobozhatják a járművet és a jogosítványt még a külföldiek esetén is. Ilyen jelentős jogsértés lehet:
- ha valaki nem áll meg a rendőrök felszólítására
- ha a vezető nem a járműnek megfelelő jogosítvánnyal vezet,
- ha 50 km/h-val lépte túl a megengedett sebességet.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.