
December végén újra összeültek az ITM és az MKFE képviselői. Az érdekvédelmi szervezet több javaslatot is letett a minisztérium asztalára, ezek között szerepelt újra a GKI vizsgák ügye is. S bár a döntéshozók a vizsgák eltörlését nem támogatják, hajlandónak mutatkoznak felülvizsgálni a képzés anyagát. Ignácz József Péter, az MKFE elnöke számolt be lapunknak a fejleményekről.
– Több fontos javaslatot vittek a minisztériumhoz decemberben. Többek között újra kezdeményezték a GKI meghosszabbításával kapcsolatos vizsga eltörlését…
– A hivatásos gépjárművezetőknek a jogosítvány mellett külön képesítéssel is rendelkezniük kell, ezt így írja elő egy uniós irányelv. A GKI vizsga után az uniós jog alapján öt évente egy ismeretfelújító képzést is el kell végezni. A rendszeres továbbképzés minden tagországban kötelező, viszont a tagállamok döntési körébe tartozik, hogy az ismeretfelújító képzések teljesítését vizsgához kötik-e vagy sem. Az EU 27 tagállamából mindössze 4 országban van ekkor is vizsgakötelezettség: Magyarországon, Bulgáriában, Romániában és Észtországban.
Magyarországon több mint harmincezer 50 év feletti gépkocsivezető dolgozik. Ők a legtapasztaltabbak, de főleg ők idegenkednek a vizsgától, nem utolsósorban a 2020. január 1-én bevezetett számítógépes vizsgáztatás miatt. Ezzel a vizsgarendszerrel 10 százalékos a bukási arány, de sokan el sem mennek. Tartok tőle, hogy sok ötven feletti gépkocsivezetőktől el kell búcsúznunk, ha ez így marad.
Amiatt is panaszkodnak a járművezetők, hogy a vizsgakérdések életszerűtlen témákra is vonatkoznak. Erről csak annyit, hogy már egy 2015-ös kormányhatározat is előírta a felesleges vizsgaelemek megszüntetését. Ahol nincs vizsgakötelezettség, ott szívesen vesznek rész a sofőrök a gyakorlatias GKI továbbképző tanfolyamokon, mert alkalmat kapnak arra, hogy kérdezzenek, és hagyják őket egymással beszélni, tapasztalatot cserélni. Nálunk sokan a vizsga miatt inkább külföldre mennek dolgozni, vagy pályaelhagyók lesznek, ami különösen fájó a mai munkaerőhiányos helyzetben. A rengeteg előírás és túlszabályzás miatt a szakmának könnyítésre lenne szüksége.
– Kaptak valamilyen ígéretet?
– Sajnos a minisztérium egyelőre nem ért egyet a GKI vizsga eltörlésével. Szerintük ez kockázatos lenne, mert a képzetlen gépkocsivezetők veszélyt jelenthetnek a közlekedésbiztonságra. De hajlandók felülvizsgálni a GKI vizsga és a tananyag frissítését, és folyamatban van egy új, államilag támogatott sofőrképzési program kidolgozása is.
– Mit tehet az érdekképviselet egy ilyen helyzetben?
– Az MKFE versenyképességet fokozó javaslatainak megvalósítása nem kerülne pénzébe a kormánynak, viszont nagyon sok gazdasági előnnyel is járna. SmMivel a GKI vizsga eltörlésében szinte 100 százalékos egyetértés van a szakmában, nem tehetünk mást, minthogy szilárdan képviseljük a tagság, az egész alágazat véleményét.
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.