Jövőre Európa-szerte többet kell fizetni
Jövőre valamennyi tagországnak alkalmazni kell az útdíjrendszerre vonatkozó EU-s irányelveket, többek között be kell építeni az útdíjakba a szén-dioxid-kibocsátás alapján fizetendő tételeket. Ausztriában már január 1-től új díjtáblázat szerint kell fizetni.
Jobban kell büntetni az útdíjrendszereknek a szén-dioxid kibocsátást
Az EU a nehézgépjárművek szén-dioxid kibocsátását 2025-től 15 százalékkal, 2030-tól pedig 30 százalékkal kívánja csökkenteni a 2005. évihez képest. Az uniós cél eléréséhez változtatni kell többek között az útadószámítás rendszerén. Eddig az infrastruktúrára fordított kiadások, valamint a levegőszennyezés és a zajterhelés miatt felszámolt összegek épültek be az útadóba. Ehhez jövőre már a CO2 illetéket is hozzá kell számítani.
Az új útdíjrendszer kedvezményben részesíti az alacsony vagy zéró kibocsátású járműveket, a környezetszennyezőket viszont egyre magasabb tarifákkal bünteti. A környezetkímélő járművek az új számítás bevezetésétől 2025. december 31-ig nem fizetnek útadót. 2026. január 1-e után pedig a CO2-illetéket 75 százalékos csökkentéssel kell fizetniük. Az EU ezzel a kedvezménnyel szeretné ösztönözni a klímasemleges járművek vásárlását.
Elsőként Németország vezette be a CO2-illetéket, de ez csak a 7,5 tonna feletti teherautókat érinti, a buszokat nem. 2024 januárjától Ausztriában is startol a környezetszennyezés-alapú útdíj rendszer. Az osztrákokat hamarosan követi Magyarország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Románia, Bulgária, Lettország, Litvánia és Belgium. Utoljára 2025 márciusában Észtország, Hollandia, Luxemburg, Dánia és Svédország csatlakozik be.
Az osztrákok lépcsőzetesen emelnek
Németországban az új útdíjrendszer bevezetése drasztikus díjemelkedést hozott, egyes kategóriákban több, mint 80%-kal nőtt a fizetnivaló. Ausztria is bevezeti a CO2-kategóriákat az útdíjaknál, de ott fokozatosan emelik a terheket.
Az emelés a következő lépcsőkben történik:
- 2024-ben átlagosan 7,4 % -kal nő az útadó. Ez még nem követi az inflációt.
- 2025-ben az útadóemelés 5,5 %-os lesz, és ehhez adódik még az inflációt követő emelés.
- 2026-ban 5,2 %-os, plusz az inflációt követő emelés lesz.
Az osztrák nemzeti bank előrejelzése szerinti inflációval növelve
- 2025-ban 12,1%-os
- 2026-ban pedig 8,4%-os osztrák útdíjemelkedéssel számolhatunk.
Ám a tervek szerint 2025. január 1-től a buszoknak külön útadótarifája lesz, és a szén-dioxid-kibocsátási díjból 25 % kedvezményt fognak kapni. Ez azonban egyelőre csak tervezet.
A szén-dioxid-kibocsátás is számít
A megtett kilométerek utáni útdíjfizetési kötelezettség a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozik. A pótkocsikat a tengelyszámnál veszik figyelembe. Ami újdonság, hogy 2024-től a CO₂-kibocsátást is figyelembe veszik. A különböző CO₂-kibocsátási osztályokhoz eltérő tarifaszinteket állapítottak meg. A környezet- és zajszennyezést továbbra is a motor EURO besorolása alapján határozzák meg.
A 2019 előtti buszok a legrosszabb kategóriába kerülnek
A 2019. július 1. előtt forgalomba helyezett teherautók és autóbuszok a legdrágább, 1-es CO2-kibocsátási osztályba kerülnek. Az 5-ös (legkedvezőbb) CO2-kibocsátási osztályba az elektromos és hidrogénüzemű járművek kerülnek.
A 2019. július 1. előtt forgalomba helyezett buszok a szén-dioxid kibocsátását tehát nem kell meghatároznunk vagy bizonyítanunk. A 2019. július 1. után forgalomba helyezett járművek esetén viszont lehetőség van kedvezőbb útdíjtarifát elérni, ha jobb a CO₂-kibocsátásuk.
Azt, hogy a jármű teljesíti-e a szigorúbb követelményeket, egy kalkulátor segítségével nézhetjük meg. A kalkulátor eléréséhez olvassa be a QR-kódot:
A besorolás megállapításához szükségünk lesz:
- a forgalomba helyezés dátumára,
- a gépjármű-alcsoportjára (súly, tengelyszám alapján),
- és a konkrét CO₂-kibocsátási értékre.
Ezeket az adatokat a forgalmi engedéllyel, az Ügyfél-információs dokumentummal (CIF) vagy Certificate of Conformity (CoC) megfelelőségi nyilatkozat feltöltésével bizonyíthatjuk. Az említett oldalon magyar nyelvű leírásokkal segítik a regisztrációs folyamatot.
Mennyi lesz az útdíj?
2024-ben az alábbi, eurócent/km-ben megállapított díjtételek érvényesek. (A táblázatban nettó összegek szerepelnek, amire még rájön a 20%-os osztrák áfa.)
* A 2019. július 1-je után forgalomba került, különösen alacsony CO2 kibocsátású járművekre ennél 0,19-0,37 cent/km-rel alacsonyabb lehet az útdíj, ha az alacsony kibocsátást megfelelő dokumentumokkal bizonyítjuk.
Megemelt útdíj Kufstein és Innsbruck között
Egyes díjköteles útvonalakon magasabb tarifák érvényesek. A Brenner-alagút megépítéséhez nyújtott hozzájárulásként 25%-os pótdíjat számítanak fel az osztrák hatóságok az A 13 Brenner Autópályán és az A 12 Inntal Autópályán a kufsteini államhatártól Innsbruckig.
A matricaárak is változnak
A 3,5 tonna alatti járművek maradnak a matricás rendszerben, azaz az autópályákon és gyorsforgalmi utakon elegendő lesz rájuk egy matrica.
Az uniós direktívának megfelelően Ausztriában is bevezették az egynapos autópályamatricát, ami 8,6 euróba fog kerülni. A tavalyi árakhoz képest az éves és a 10 napos matrica drágul, a kéthónapos pedig valamivel olcsóbb lesz. A tíznapos 11,5 (9,9 euró volt 2023-ban), a kéthónapos 28,9 (29 euró volt 2023-ban), míg az éves matrica díja 2024-ben 96,4 euró lesz, ahogy 2023-ban is ennyi volt.
Sebestyén Szabolcs, Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.