Sorozatunkban a személyszállítás területén dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Júliusban aki válaszol és kérdez: Baranyai Ferenc, az InterTraction Electrics Kft. ügyvezető igazgatója.
Az aktuális kérdés: Meséljen a magyarországi autóbusz tervezés és gyártás részleteiről, fejleményeiről!
Jelenleg Magyarországon négy buszgyár működik:
- a Byd Electrics Bus &Truck Hungary Kft,
- az IKARUS Járműtechnika Kft.,
- a KRAVTEX-Kühne Csoport
- és az Inter Traction Electrics Kft.
Ezek szériagyártásra is képes gyártóbázisok. Mellettük vannak kisebb gyártóhelyek, amik egyedi igényeket is ki tudnak elégíteni. Ezeket inkább manufaktúráknak nevezhetjük, ezzel nem lebecsülve tevékenységüket.
A Byd Kft. kizárólag elektromos hajtású autóbuszokkal foglalkozik, nagyrészt innen elégítik ki az európai piacaikat. Az IKARUS hagyományos és elektromos hajtású járműveket is gyárt, de jelenleg inkább az utóbbi felé orientálódnak. A KRAVTEX Kft. hagyományos diesel motorokkal építi járműveit.
Az Inter Traction Electrics Kft. az ITK Holding Zrt. cégcsoporthoz tartozik, ami a hazai személyszállítás területén is jelen van. Ez nekünk gyártóként számos előnyt jelent, például a forgalomba állított autóbuszainkról azonnali piaci visszajelzést kapunk. Ezek az értékes információk segítik a tervezési és gyártási munkát.
Az igazi alkotó tevékenység: a tervezés
Hogyan kezdődik egy autóbusz tervezése? Csak a legfontosabbakat említve meg kell nézni,
- milyen fuvarfeladatot szeretnénk elláttatni a járművel?
- Milyen darabszámban lesz lehetőség az autóbuszok eladására és milyen időtartamban?
- Meg kell vizsgálni a versenytársak termékfelépítését, kivel kell/akarunk majd versenyezni és milyen piacon?
- Van-e lehetőség valamilyen nagy járműipari gyártóval a kölcsönös előnyök alapján üzleti kapcsolatot kiépíteni?
- Milyen továbbfejlesztési lehetőséget biztosít a fejlesztés?
- Tekintve, hogy egy autóbusz hosszú időn át a városkép meghatározó eleme, fontos a megjelenése, azaz a formaterv megalkotása, ami legyen jövőbe mutató, feleljen meg a technológiai lehetőségeknek és ne legyen öncélú!
A tervezést járműépítésben gyakorlott tervező-mérnökcsapat és tapasztalt technológusok végzik. Olyan elkötelezett, fiatal műszaki szakembereket is bevonunk a csapatba, akik a járműtervezést egy életre szóló kihívásnak tekintik. A műszaki egyetemeken szakirányú, kész autóbusz tervező mérnököket nem képeznek. Ezt a rutint az idősebb, tapasztalt kollégától kell megszerezni. Az alternatív, például elektromos hajtáslánccal ellátott autóbuszok tervezése már kibővített tervezői szaktudást igényel. Ezeknél szükség van erősáramú rendszerek tervezésében és gyártásában jártas mérnökökre és szakemberekre is. Az autóbusztervezés egy igazi alkotó tevékenység, ráadásul egy olyan összetett feladat, ami hosszú időre leköti a fiatalokat.
Az autóbuszok tervezésekor és megépítésekor kettős cél vezérel bennünket. Az egyik az, hogy a járművet az utazók kényelmesen és biztonságosan használhassák. A másik pedig az, hogy ez lesz a járművezető mindennapi munkahelye, ezért biztonságos, kényelmes munkakörülményeket kell kialakítanunk.
Jól képzett gárda kell a gyártáshoz
Egy busznál a tervezés alapvetően meghatározza a minőségét. Ezért a gyártás során be kell tartani a tervező mérnökök utasításait, enélkül a minőség romlani fog. Ez csak elkötelezett, jól képzett szakmunkás-gárdával lehetséges. Egy autóbusz végszerelése – ellentétben a személyautó gyártással – kizárólag kézi munkával lehetséges. A vázszerkezet, a beépített alkatrészek meghatározzák a minőségét. Törekedni kell olyan szerelési egységek összeépítésére, amelyek minősége önmagában biztosítja a jármű elvárt minőségét. Például az autóbuszváz összeállítását számítógép vezérelt vázállító berendezés segítségével végezzük, a burkolat elemek gyártása pedig számítógépes tervezőrendszer segítségével történik. Ez biztosítja azt, hogy minden alkatrész a kívánt pontossággal készüljön.
Az Inter Traction Electrics Kft. debreceni gyártóbázisán gyártott autóbuszok REFORM márkanévvel kerülnek forgalomba. Ez a márkanév megtestesíti vállalatunk hitvallását: a közlekedés fejlesztését a fenntartható fejlődéssel összhangban.
Jelenleg a járóképes alvázra történő karosszálás elvét alkalmazzuk a Daimler cégcsoporttal együttműködve. Így egyszerűen létrehozható az az alacsony belépésű autóbuszcsalád, amely városi, elővárosi és városközi közlekedésre használható. Az együttműködés keretében lehetőségünk van arra, hogy az alacsonypadlós és csuklós járműveket a hazai üzemeltetők elvárásainak megfelelően fejezzük be, így bővítve az elérhető hazai járműválasztékot.
Jönnek a mini-autóbuszok
Ezen túl megvalósulhat a Mercedes-Benz Sprinter bázison épülő speciális mini-autóbuszok hazai forgalmazása is öt különböző felhasználásra szánt műszaki kivitellel (városi / elővárosi / egyszerű úgynevezett munkásszállító, turista és iskolabusz változatok). Az MB Sprinter bázis lehetőséget teremt a járműválasztékunk bővítésére, így a jövőbeni üzemeltetőknek kedvező beszerzési forrást lehet biztosítani.
Fontos lenne megfogalmazni és jogszabályba önteni az iskolabusz feladattal kapcsolatos műszaki elvárásokat. Ez számos európai országban – pl. Svédországban, Franciaországban, Németországban – már így van, de közös EU-s irányelv nincs, nemzeti hatáskörben kezelik ezt az ügyet. Részt veszünk például a Magyar Úszó Szövetség úszásoktatási programjának logisztikai lebonyolításában. Az ilyen kisebb iskolás csoportok szállítására az ilyen mini-autóbuszok jól alkalmazhatóak, és egyben iskolabuszként is használhatóak.
Tóth-Fekete Róberttől, a MOL csoport alternatív üzemanyagokért felelős vezetőjétől kérdezem: Az alternatív meghajtású autóbuszok megjelenése kapcsán, hogyan látja a kiszolgáló hálózatok fejlesztését és ezen tevékenység összhangját a jármű fejlesztésekkel?
Szilágyi Katalin
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.