Nem kerülnek át a buszok február elsejétől az e-útdíj rendszerébe. Egyelőre két hónap haladékot adott a kormány az átállásra. Erre azért volt szükség, hogy időközben kitalálják, hogyan módosítsák a buszokra vonatkozó díjrendszert. A halasztásról az utolsó pillanatban, január 30-án éjjel jelent meg a rendelet. A buszok március végéig maradnak a régi, matricás rendszerben.
Egy veszélyhelyzeti kormányrendelettel módosította az útdíjfizetés rendjét a kormány január 30-án. A rendelet gyakorlatilag visszaállította az eddigi rendszert: a buszok nem kerülnek át az e-útdíj rendszerébe február 1-től, marad a régi, matricás megoldás. Ideiglenes intézkedésről van szó, ami március végéig tart. Gyanítjuk, ahhoz akartak egy kis haladékot, hogy a végleges módosítás szabályait kidolgozzák.
10 napos vagy havi matricát kell venni
A buszokra tehát egyelőre továbbra is B2 kategóriájú matricát kell venni. A tavalyihoz képest azzal az eltéréssel, hogy éves matricát és megyei matricát nem vásárolhatunk. Tehát csak heti (10 napos) és havi jogosultság váltható.
A bruttó díjak így a következők szerint alakulnak a B2 kategóriára március végéig:
- heti (10 napos): 17.730 Ft
- havi: 25.150 Ft
Az ideiglenes táblázat az éves és a megyei díjakat is tartalmazza, de ezeket nem lehet megvásárolni.
Március végén mindegyik matrica lejár
Hogy az átmeneti intézkedés meddig tart, azt a matricákra vonatkozó szabályból tudhatjuk meg. A rendelet szerint ugyanis bármilyen időre is vásároljuk meg a buszra a B2-es matricát, a jogosultság legfeljebb 2024. március 31.-éig lehet érvényes. Erre vigyázzunk: ha előtte egy nappal vesszük meg a havi matricát, akkor is lejár a jogosultság március végén. Ebből következtethetünk arra, hogy a tervek szerint áprilistól lép majd életbe a véglegesnek szánt megoldás – amit még nem tudunk, hogy mi lesz.
Változtatnak
Az elmúlt hónapokban egyre több szó esett arról, hogy a buszos vállalkozások számára a kihirdetett új rendszer mennyire igazságtalan. Ha pusztán a tengelyszámot nézzük, akkor egy 15 fős buszra ugyanakkora útdíjat kellene fizetni, mint egy 10 tonnás teherautóra. A tervezett díjemelés mértéke el tudja lehetetleníteni vállalkozások sokaságát. A halasztás oka tehát az, hogy további egyeztetéseket kell folytatni a szakmával a buszok számára előírt díjfizetés feltételeiről.
Ami most hatályba lépett, az biztosan nem tekinthető végleges állapotnak. Az ideiglenes állapotot mutatja, hogy az eredeti törvényt és rendeleteket nem módosították. Ha megkeressük őket valamilyen jogtárban, akkor a módosítás előtti szöveget fogjuk megtalálni, mely szerint a buszokra is e-útdíjat kell fizetni februártól. A most megjelent módosítást úgy fogalmazták meg, hogy bizonyos pontokon a törvény és a rendeletek szövegét eltérően kell alkalmazni.
Az útdíjtörvény tartalmazza az útdíjra kötelezett járművek felsorolását (itt a használat-arányos útdíjról van szó). Ebből a felsorolásból most kivették a buszokat. Bennmaradtak viszont a lakóautók, azokra tehát nem vonatkozik az eddigi új rendelkezések visszavonása.
Nagy Csaba
Forrás: 13/2024 kormányrendelet
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.