A NiT Hungary a Teherfuvarozók Európai Szakszervezetével közösen létrehozott egy indexet, ami azt mutatja meg, hogy mennyivel emelkedett egy év alatt a sofőrök bére, és várhatóan mennyivel fog az év során. Az új indexről kérdeztük Dittel Gábort, a NiT Hungary ügyvezető igazgatóját.
A krónikus munkaerőhiány is húzza fel a költségeket
Az áru- és személyszállító vállalkozások két nagy költsége az üzemanyagár és a személyi ráfordítások. Az üzemanyagárak körül kialakult helyzetet mindannyian ismerjük. A másik jelentős költség a személyi ráfordítások, ami megközelítőleg 25-32%-os arányt képvisel a költségszerkezetben.
A krónikus munkaerőhiány komoly munkabér-igényeket hozott létre. A gépkocsivezetők villámgyorsan döntenek, és már egy minimális többlet is mozdulásra ösztönzi őket. Könnyen váltanak munkahelyet, munkáltatót, hiszen a hiányuk növeli a munkaerőpiaci értéküket.
A hosszabb távú szerződésekben rögzített díjak a béreknek ezt a mozgását eddig jellemzően nem követték le. És ez baj, mert így a megnövekedett bérköltséget a vállalkozások nem tudják érvényesíteni. Az indexálás egyik célja, hogy egy pályázat, tender vagy az ártárgyalások során segítse az érdekérvényesítést.
Negyedévente jönnek ki a számok
– A személyi költség index egy „tól-ig” határon belül hitelesen mutatja meg az adott évi személyi költség mértékét és százalékos arányát. Az adatok elsősorban a tagságunktól származnak, ezeket elemezzük, értékeljük. Itt több száz adatról van szó. De szorosan együttműködünk a munkavállalói, szakszervezeti oldallal is, s az adatokat párhuzamba állítjuk az ő tapasztalataikkal. Illetve terveink szerint kiegészítjük majd az aktuális munkaerőpiaci adatokkal, tehát az állásportálokról leszűrhető jövedelem kínálati adatokkal is – mondja Dittel Gábor.
– A személyi jövedelmek indexálását negyedévente adjuk ki, és félévente a széles közvéleményt is tájékoztatjuk róla. Megbízható, stabil, hiteles adatokat fog tudni nyújtani a szerződő felek részére, legyen szó akár közvetlen megbízásokról, akár keretszerződésekről.
Az üzemanyag záradék mellett legyen bérköltség záradék is?
A NiT Hungary azt javasolja, hogy az üzemanyagár-záradék mellett 2022-től személyiköltség-záradékot is szerepeltessünk a szerződéseinkben, és azt a NiT Hungary által közzétett indexálások figyelembevételével rendszeresen alkalmazzuk.
Az indexet a NiT tagok az előző évi üzemanyagár-változásokat lekövető indexszel együtt a „SZAKMAI HÍREK” menüben találják meg.
Forrás: nit.hu
Sebestyén Szabolcs
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.