Németországban egyre dagad a botrány a thermofenster körül. Ez egy olyan műszaki megoldás, ami a dízelmotoroknál bizonyos körülmények között automatikusan kikapcsolja a kipufogófüst-tisztító berendezést. Erre időnként valóban szükség is van. A gond az, hogy a rendkívüli körülményekre kitalált lehetőség csúnya visszaélésre is lehetőséget adott, és Európában évi 9 hónapot húznak le az autók “rendkívüli” körülmények között.
A thermofensternek nevezett eszköz a motorban található, és már évek óta alkalmazzák az autógyártók. Az Európai Bíróság ítélete szerint jogszabályellenesen. 2022 novemberében a EB olyan döntést hozott, ami feljogosítja a Német Környezetvédelmi és Fogyasztóvédelmi Egyesületet, hogy bíróságon támadja meg a thermofensterrel ellátott autók típusengedélyeit.
Kikapcsolható a tisztító rendszer?
A jelenlegi uniós jogszabályok lehetővé teszik, hogy a jármű kipufogógáz-tisztító rendszere a motor védelme érdekében időnként kikapcsoljon. Erre akkor van lehetőség:
- ha a motor biztonságos üzemeltetése vagy károsodásának elkerülése ezt indokolja,
- ha a lekapcsolás a motor indításához szükséges vagy
- ha a kipufogógáz-kibocsátás vizsgálata szükségessé teszi.
Tegyük hozzá, bizonyos esetekben nagyon is indokolt a tisztítóberendezések kikapcsolása. Amikor még hideg a motor és a kipufogórendszer, a tisztítók nem tudnak megfelelő hatékonysággal működni, és az égéstermék lerakódna.
A gondot az okozza, hogy a fenti szabályozásra hivatkozva a gyártók úgy készítették el a dízelmotorokat, hogy azok többet fussanak károsanyag-tisztítás nélkül, mint azzal. A gyártók azt állítják, hogy motorjaik 18 és 25 C0 külső hőmérséklet között működnek károsodás nélkül. Mivel az éves középhőmérséklet Közép-Európában nagyjából 10-11 fok körül alakul, évente három olyan hónap marad, amikor a külső hőmérséklet megfelel a gyári elvárásoknak. Így a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását az év 9 hónapjában nem csökkentik, mert a thermofester lekapcsolja a tisztító rendszert.
Indokolt kérdés, hogy mi érdeke fűződik a gyártóknak a nagyobb károsanyag-kibocsátáshoz. A magyarázat egyszerű: a tisztító berendezés csökkenti a motor teljesítményét és növeli a fogyasztást. Ez pedig nem érdeke a gyártóknak, ezért találták ki a thermofenster eljárást, ami sajnos a nitrogén-oxid kibocsátást például 15-35 szörösére növeli.
A botrány kirobbanása óta egyre több autótulajdonos perli a gyárakat, ők pedig meglehetősen gyenge érvekre hivatkoznak. Szerintük a tisztító berendezések 9 havi lekapcsolása a normál üzemállapot miatt indokolt. Az EB szemében a thermofenster illegális megoldás, és az azzal működő járműveket pedig vissza kell hívni.
Milyen autók lehetnek érintettek?
Németországban például a Mercedes Vito és Vito Tourer esetén a német hatóság már elrendelte a motorok szoftver-frissítését, és ha ez nem történik meg, akkor az autó elveszítheti a környezetvédelmi matricáját. Ezekben a típusokban lehet illegális szoftver:
Mercedes Vito és Tourer OM 622 motorral (Euro 6b, gyártási év 2015-től 2018-ig), 651 motorral (Euro 6b, gyártási év 2014-től 2018-ig) Vito OM 651 motorral (Euro5, gyártási év 2010-től 2014-ig), Vito Tourer OM 651 motorral (Euro 6b, gyártási év 2014-től 2018-ig).
Érintettek még a következő számú Volkswagen és az Audi motorok: EA 189, EA 288, EA 897 és EA 896. Ezek a motorok nemcsak VW és Audi járművekben, hanem Porsche, Skoda és SEAT autókban is megtalálhatók. Más gyártók egyes motorjai is, mint pl. a Fiat és a BMW is a gyanúsítottak körébe tartoznak.
A forgalomból történő kivonás megelőzhető azzal, ha szakműhelyben elvégeztetik a szoftverfrissítést. Ám sok tulajdonos ezután teljesítménycsökkenést és fogyasztásnövekedést tapasztalt. A német autóklub (ADAC) ügyvédei szerint ezért az érintett autótulajdonosok visszaadhatják a thermofensterrel felszerelt autójukat, és vissszakövetelhetik a gyártótól a vételárat, a használtsági érték levonása mellett.
Az EU Bíróság határozata csak egy jogesetre vonatkozik, de mint kiderült, már korábban is intézkedtek a német közúti ellenőrök az illegális thermoszoftver miatt. Ezért az érintett tulajdonosoknak érdemes felülvizsgáltatni az autójukat, és elvégeztetni a szükséges szoftverfrissítést, mert Németországban megbukhat az autó egy ellenőrzésen.
Kaibinger Tamás
Forrás: Verkehrsrundschau
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.