Jelentős emelésre készülhetünk
Az autóbuszok is bekerülnek a megtett úttal arányos díjfizetési rendszerbe, azaz az e-útdíj rendszerébe. A díjfizetés 2024 februárjától átkerül a HU-GO rendszerbe. A várható díjak már kalkulálhatók, az útdíj a mostani többszöröse lesz.
Még 2022 elején jelent meg a sajtóban, hogy egy uniós döntés arra kötelezi az országot, hogy átalakítsa a buszok ma használatos útdíjrendszerét. A döntés oka, hogy egyre jobban át kell állni olyan díjrendszerre, ami arányos a használattal, és ami nagyobb díjat követel meg attól, aki jobban rongálja az utakat, jobban szennyezi a környezetet. Jövőre mindkét elvárás hatásaival találkozni fogunk.
E-útdíjat fognak fizetni a buszok
Jövőre az autóbuszok átkerülnek a használatarányos útdíj rendszerébe. A használattal arányos díj azt jelenti, hogy a járműre a megtett távolsággal arányos útdíjat kell fizetni. Ráadásul nemcsak a gyorsforgalmi utakon kell majd fizetnünk, ahogyan most, hanem a főútvonalak használatáért is.
A teherautókra éppen 10 évvel ezelőtt vezették be ezt a rendszert, a buszokat azonban mindeddig kihagyták. Velük együtt a 3,5 tonna alatti személygépkocsik és kisteherautók is a régi rendszerben maradhattak. Maradnak is még évekig: erre a két kategóriára még 2027-ig szóló haladékot adtak. A buszok útdíjrendszerét azonban a döntés értelmében 2023 végéig kell átalakítani. Az ehhez szükséges jogszabály már kész van, a változás 2024 februárjában lép majd hatályba.
A módosítás nyomait az útdíjtörvényben találhatjuk meg (ez a 2013. évi LXVII. tv.). A törvény elején találjuk a használt fogalmak magyarázatát (2.§). A 21. pont értelmezi az útdíjköteles gépjármű fogalmát. A jövő februártól hatályos szövegben azt olvashatjuk: útdíjköteles gépjármű „az autóbusz, a nehéz tehergépjármű, és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból álló járműszerelvény“. A mai szöveghez képest újdonság benne az autóbusz és a lakóautó, továbbá az, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsi fogalmát nehéz tehergépkocsira cserélték le – ez utóbbi alatt továbbra is a 3,5 tonna feletti, árufuvarozásra használt teherautókat kell érteni. Az autóbusz fogalmát is a 3,5 tonna feletti járművekre korlátozzák, a kisebbekre nem kell e-útdíjat fizetni.
Miből áll az útdíj?
Az új rendszerben az uniós elvárásoknak megfelelően a díjak két részből állnak össze:
- az infrastruktúra díjból, ami az útdíjköteles utak építésének, fenntartásának, felújításának a költségei alapján alakul ki – ezt tengelyszám alapján írják elő külön a főutakra és külön a gyorsforgalmi utakra.
- És van a külsőköltség-díj, amit a levegőszennyezéssel, zajártalommal és szén-dioxid-kibocsátással összefüggésben felmerülő költségekre fizetünk. Ebbe építik bele a környezetvédelmi besorolásokat is.
Infrastruktúra díj
Az infrastruktúra díjat tehát a busz tengelyszáma határozza meg, és az hogy autópályán, autóúton vagy főúton közlekedünk-e. A kilométerenkénti díjak a következők lesznek a tervezet szerint:
Infrastruktúra díj (tervezet) | ||
2024. február 1-től | ||
tengelyek száma | gyorsforgalmi út, autópálya | főút |
J2 | 61,09 | 33,40 |
J3 | 97,66 | 55,25 |
Külsőköltség-díj
A külsőköltség-díjnak az a célja, hogy a járművek által okozott környezeti terhelés költségét finanszírozza. A külsőköltség-díj két csoportból fog állni. Fizetni fogunk
- a levegő- és zajszennyezés költségei alapján és
- a széndioxid-kibocsátás alapján.
A széndioxid-kibocsátás alapján számítandó díjakhoz az EURO-besorolás jelenti az alapot. 5 csoport van:
- Euro 0
- Euro I-II-III
- Euro IV-V-VI
- alacsony kibocsátású járművek
- kibocsátásmentes járművek.
Itt nem lesz az út típusa alapján történő megkülönböztetés, csak a besorolás és a tengelyszám számít.
A levegő- és zajszennyezés díjainál már 8 különböző kategória lesz. A legalacsonyabb díjat az EURO 6-nál is kevésbé szennyező és a kibocsátásmentes járművek után kell majd fizetni. A díjakat még tovább fogják bontani annak alapján, hogy a jármű külvárosi utakat, vagy a településeket összekötő utakat használja-e (ez valószínűleg ugyanaz lesz, mint ma a főút és gyorsforgalmi út megkülönböztetése).
A díjakat az uniós szabályokhoz igazodva a rendelet eurócentben adja meg. Ezért nem ismerhetjük még meg a leendő útdíjak pontos összegét. A megadott díjak forintra váltását ugyanis majd az október elsején érvényes hivatalos árfolyam alapján kell elvégezni. Jelenleg az egyszerűség kedvéért 382 forintra kerekített árfolyammal számolunk. Nagy változás már nem lesz, hiszen az akár 400 forintos euró is körülbelül 5 forintos különbséget fog csak jelenteni a ma becsült számokhoz képest.
Levegő- és zajszennyezés külsőköltség díja 2024. februártól (tervezet)
A cellákban olvasható szám a külvárosi utak / településeket összekötő utak díja eurócentben
tengelyszám | Euro 0 | Euro 1 | Euro 2 | Euro 3 | Euro 4 | Euro 5 | Euro 6 | E 6-nál kevésbé szennyező és kibocsátásmentes |
J2 | 18,6 / 9,9 | 12,6 / 6,4 | 12,5 / 6,3 | 9,6 / 4,8 | 7,3 / 3,4 | 4,4 / 1,8 | 2,3 / 0,5 | 2 / 0,3 |
J3 | 24,6 / 13,7 | 15,8 / 8,4 | 15,8 / 8,4 | 12,5 / 6,6 | 9,2 / 4,5 | 5,6 / 2,7 | 2,8 / 0,7 | 2,3 / 0,3 |
A széndioxid-kibocsátás külsőköltség díja 2024. februártól (tervezet)
tengelyszám | Euro 0 | Euro I-II-III | Euro IV-V-VI | alacsony kibocsátású | kibocsátásmentes |
J2 | 4,5 | 4 | 4 | 2 | 0 |
J3 | 6 | 5,2 | 5 | 2,5 | 0 |
Jóval többet fogunk fizetni
Jövőre a 2 vagy 3 tengelyes buszok a J2 vagy J3 kategóriába kerülnek. Nézzük a korszerű, Euro VI-os kategóriájú autóbuszok várható útdíjait!
A várható útdíj kilométerenként (infrastruktúra díj és külsőköltség-díj együtt, forintra váltva, bruttó)
tengelyszám | főút | gyorsforgalmi út |
2 | 50,59 | 85,16 |
3 | 77,02 | 127,46 |
Példánkban egy egynapos, országon belüli kirándulás különjárattal összesen 600 kilométeres úthasználattal jár. Eddig ezt meg lehetett oldani egy 10 napos matricával, ami összesen 17.730 forintba került. Most erre a kirándulásra egymagában legalább 30 ezer forint úthasználati díj terhelődik akkor is, ha nem veszünk igénybe gyorsforgalmi utat. Autópályán, 3 tengelyes busszal ugyanez a távolság 76 ezer forintba kerül februártól. Nem hetente, hanem alkalmanként.
A személyautóknál nem lesz változás
A tervezet szerint a személygépkocsik és motorok számára megmaradt régi matricás rendszer díjai nem változnak meg februártól. A kormányrendelet terve ugyanazokat a díjakat tartalmazza, amik ma is érvényesek. A különbség mindössze a B2 jelzésű csoport, a buszok kikerülése. A személyautós heti alapdíj a kormányhonlapon olvasható tervezet szerint 2024-ben is 5500 forint marad, és nem változnak a pótdíjak sem. Ez azért érdekes, mert egy már hatályos rendelet szerint minden kategória díja emelkedik az inflációval januártól. (Erről bővebben ebben a cikkünkben olvashat.)
Nagy Csaba
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.