Ebben a rovatunkban a személyszállítás területén dolgozó szakemberek egymásnak tesznek fel a szakmát érintő kérdéseket. Márciusban Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára válaszol a NiT Hungary kérdésére.
Aktuális kérdés:
„Indokoltnak tartja-e a tárca, hogy az iskolás kirándulások esetében az áfa mértéke 5% legyen, hasonlóan a hop on hop off szolgáltatásokhoz?”
A buszos szolgáltatók költségei az utóbbi időben jelentősen megemelkedtek. Elég csak a bérre, a szerviz-, biztosítási költségekre, a megemelkedő útdíjra és jövedéki adóra gondolni. A szakma szerint a buszos vállalkozóknak a növekményt a túlélés érdekében át kell hárítani a megbízókra. A különjárati szegmensnek azonban van egy igen árérzékeny megbízói köre, az oktatási intézmények. Az itt tanuló diákoknak és szüleiknek nagy segítség lenne, ha a buszos utak áfatartalma 27%-ról 5%-ra csökkenne.
Marad a 27%
Lapunk érdeklődésére Izer Norbert elmondta, hogy nem tervezik az iskolai kirándulások áfatartalmának 5%-ra történő csökkentését. Ezt szerinte a jelenlegi adópolitika nem teszi lehetővé, amely a munkát terhelő adók csökkentését ösztönzi, a költségvetési kiadásokat pedig a fogyasztási-forgalmi-környezetvédelmi típusú adókból fedezi. A hop on hop off szolgáltatók tavaly május óta élő 5%-os áfája a buszosok igen szűk körét érinti. Menetrend szerinti buszos városnéző szolgáltatás szinte csak Budapesten van, így csak néhány tucat járat érintett. Ráadásul közülük is csak a folyamatosan rendelkezésre álló, kizárólag csak elektronikus fizetést lehetővé tevő buszokra vonatkozik az 5%-os áfatartalom. A hop on hop off szolgátatók azonban turizmusfejlesztési hozzájárulást is fizetnek, ami a nettó bevétel 4 %-át jelenti. Igaz, ez még mindig csak összesen 9% és nem 27%.
Őri András
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.