Ha a járművünket lecseréljük egy kisebb fogyasztásúra, akkor azzal nemcsak üzemanyagot spórolunk meg, de az energiamegtakarításunkat akár el is adhatjuk. Mondjuk egy benzinkútnak, ami ha nem tud megtakarítást felmutatni, akkor vásárolnia kell. Nemcsak a járműcsere energiamegtakarítása adható el, hanem egy felújításé, vagy akár egy vezetéstechnikai tréningé is. A lényeg, hogy auditálva legyen.
Fuvarozó kollégánknak két benzinkút is ajánlatot tett, hogy szeretnék felvásárolni a cége által elért energiamegtakarítási egységeket. Nincs ellenére a dolog, ha pénz van benne, de előbb szeretné megismerni, hogyan is működik ez az ügylet. Milyen megtakarítási egységekről van szó?
Kovács Éva, az Energyhub Kft. vezető ügyfélmenedzsere, energiagazdásza vállalkozott rá, hogy megismerteti olvasóinkkal, hogyan lehet az energiamegtakarítással bevételt szerezni.
– Arról van szó, hogy az energiakereskedők és a benzinkutak kötelesek 2021. és 2030. között meghatározott százalékú energiamegtakarítást létrehozni. Ezek a cégek kapnak évente egy meghatározott mennyiségre szóló energiamegtakarítási kvótát. Ha például egy benzinkút nem teljesíti az energiamegtakarítási kötelezettségét, akkor az Energetikai Hivatal büntetést ró ki rá. De ha nem tud saját megtakarítást kimutatni, akkor megvásárolhatja más vállalkozások megtakarítását. Itt jönnek képbe a fuvarozó cégek a megtakarításaikkal.
Ennek az energiahatékonysági kötelezettségi rendszernek (EKR) a fuvarozók a jó oldalán állnak, ők úgyszólván a nyertesei a jogszabálynak, hiszen többféle megtakarítást is fel tudnak ajánlani. Elérhetnek energiamegtakarítást
- járműcserével,
- vezetéstechnikai tréninggel,
- a guminyomás ellenőrzésével,
- energiamegtakarítással járó felújítással, beruházással.
Sokan fuvarozói kvóta eladásáról beszélnek, de ez téves. Kvótája csak az energiakereskedő vállalatoknak van. A fuvarozó a megtakarított energiát értékesítheti, ami gigajouleban (GJ) kimutatható. Ezt lehet értékesíteni az energiamegtakarításra kötelezetteknek vagy közvetítő cégnek, mint amilyen az EnergyHub is. Ezzel kapcsolatban két feladat van:
- az éves megtakarítási adatok hitelesítése,
- az igazolt megtakarítás értékesítése.
Mennyi pénzről van szó?
A GJ ára változó. Például járműcsere esetén egy GJ eladási értéke jelenleg nettó 9-11.000 Ft körül mozog, és egy cserében akár 100-150 GJ megtakarítás is kimutatható. Ebből az összegből levonandó az audit költsége, ami nálunk ingyenes. Elszámolhatóak szemléletformáló tevékenységek is, mint a sofőroktatás vagy a flotta gumiabroncs nyomásának az ellenőrzése. A szemléletformáló tevékenységekből származó GJ alacsonyabb összegen értékesíthető, mint a járműcserével vagy beruházással elért megtakarítás. Viszont oktatás minden évben tartható.
Csak az auditált megtakarítást lehet pénzzé tenni
Az EKR azt az energiamegtakarítást díjazza, amit egy auditáló cég hitelesített. Hitelesítésre jogosult energetikai auditáló szervezetek az enhat.mekh.hu/audit honlapon érhetők el. Az auditor cég kimutatja, hogy évente hány GJ megtakarítást érünk el, s ezeket az igazolt megtakarítási egységeket értékesíthetjük. Megkereshetjük valamelyik benzinkutat vagy egy nagyobb üzemanyag-kereskedőt, és megegyezhetünk az átvételi árban. De sokkal egyszerűbb, ha az eladással is az auditáló céget bízzuk meg.
Az auditáló cég is megveheti a megtakarítást
Tavaly július 1-je óta egyes közvetítő cégek is felvásárolhatják a fogyasztók megtakarításait. – Mivel a teljes hazai piac 50 százalékát auditáljuk, a nagyobb kötelezett vállalkozások megbíztak minket, hogy vásároljunk GJ-t. Ezt a rendszert azért szeretik a fuvarozók mert nincs vele semmi teendőjük és költségük. Mi megvásároljuk tőlük a GJ-t, az audit elkészítését pedig díjmentesen vállaljuk.
A fuvarozónak az adatok megküldésén kívül nincs más dolga. Az auditért sem kérünk pénzt, a hasznunk a megvett GJ értékesítéséből származik. A vételárat kb. 40-45 napon belül átutaljuk – ecseteli az előnyöket az Energyhub Kft. munkatársa.
A kisvállalkozóknak is megéri ezzel foglalkozni?
Ha valaki úgy érzi, hogy a cégnél van energiamegtakarítás, akkor érdemes számolnia. Mi díjmentesen végzünk egy előzetes kalkulációt, és kimutatjuk, hogy kifizetődő-e belevágni. Természetesen van az a flottanagyság, ami alatt nem nagyon éri meg az energiamegtakarítási ügylettel foglalkozni. A guminyomás-mérésbe, sofőroktatásba 10 járműnél kisebb flotta esetében nem igazán éri meg belevágni. A nagy járművek cseréje több pénzt hoz. Egy autóbusz cseréjén akár 1-2 millió forintot is nyerhetünk. De lehet akár személygépkocsival is megtakarítást elérni, ott ahol 40-50 darabos flotta van.
Milyen megtakarítási módszerekkel élhetnek a fuvarozók?
Járműcsere: Az EKR-ben elérhető visszatérítésnek egyik legnépszerűbb módja a járműcsere. Ez a kis flottával rendelkező vállalkozásnak is megéri. Ha az új buszunk a régihez képest igazolhatóan kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és azt egy auditáló cég kimutatja GJ-ban, máris kezünkben van a pénzzé tehető valuta. Járműcserénél fontos előre nyilatkozni arról, hogy a cserét kifejezetten az EKR rendszerben elérhető megtakarításért csináljuk. Emiatt a csere végrehajtása előtt tenni kell egy nyilatkozatot – pl. az auditáló cég felé –, hogy a cserét az EKR megfelelőség érdekében végezzük.
Szemléletformáló tevékenység: Ilyen például a takarékos vezetés oktatása. Az auditáláshoz 10 órát meghaladó képzésre van szükség, melynek egyik fele elméleti oktatás, a másik fele gyakorlati képzés. Egy oktatás eredményeképpen 100 liter üzemanyagfogyasztásra számítva 1-1,5 liter megtakarítást is el lehet érni. Az auditálás számszerűen GJ-ban mutatja ki az oktatás előtti és utáni üzemanyag fogyasztás közti különbséget.
Guminyomás-mérés: A flotta gumiabroncs nyomásának az ellenőrzésével és optimalizálásával is jelentős üzemanyag-megtakarítást érhetünk el. Rendelkezni kell kompresszorral, és heti, kétheti szinten dokumentált ellenőrzést kell végezni. Ha optimális nyomáson közlekednek a buszok, számszerűen kimutatható az üzemanyag-megtakarítás.
Beruházás: Igazán komoly bevételt egy-egy beruházással lehet szerezni. Zöldmezős beruházással természetesen nem, mert nincs összehasonlítási alap. Egy felújítás viszont többnyire modernebb, takarékosabb eszközök beszerzésével jár. Például a fűtés korszerűbbre cserélésével kimutatható, mennyivel kevesebb fűtőanyag kell az új fűtésrendszerhez. A GJ-ben kimutatott, auditált megtakarítás értékesíthető.
Mindenki jól jár
Mindezekkel a vállalkozások kisebb mértékben szennyezik a környezetet, és ezt a megtakarítást számokban kimutathatóvá lehet tenni. Az eladott GJ ára bevétel, a kisebb üzemanyag-fogyasztás pedig kiadás csökkentő tényező. Az energiakereskedők, a MOL, a benzinkutak vagy az E.ON, a megvett „kvótákkal” – GJ mennyiségekkel – kedvezményesen kiválthatják az állam felé fizetendő kötelezettségüket. De a legfontosabb az, hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátás révén tisztább levegőt lélegezhetünk be mindannyian, vagyis itt egy igazi win-win (mindenki nyer) üzletről van szó.
Kaibinger Tamás
Kapcsolódó jogszabályok:
Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény
122/2015. kormányrendelet az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.