• Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Cikkek
  • Belföld
  • Külföld
  • Vállalkozás
  • Újság
  • Megrendelés
  • Rólunk
  • Kapcsolat
  • Olvasói vélemény
  • Home
  • Vállalkozás
  • Tachográf – bírság hibás kalibrálásért

Tachográf – bírság hibás kalibrálásért

2022.05.27. Tachográf – bírság hibás kalibrálásért bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Hiába csak szakműhelyben, szigorúan dokumentálva lehet a legkisebb javítást is végrehajtani a tachográfokon, a hibás működésért a felelősség mindig a fuvarozót terheli. Ezért nem mindegy, hogy mennyire megbízható céggel végeztetjük a menetíró kalibrálását, és az sem, hogy a cég milyen felelősséget vállal a munkájáért.

Olvasónk járművét egy közúti ellenőrzés során vizsgálta meg alaposan a hatóság. Kiderült, hogy komoly eltérések vannak, a kerékméret nem egyezik az illesztési jegyzőkönyvben szereplő adattal. A vizsgálat vége 300 ezer forint büntetés lett. Már csak későn, a fellebbezési határidő lejárta után derült ki, hogy a hibás illesztési adatot a tachográfműhely írta a dokumentumra. Vajon mit tehet ilyen helyzetben a vállalkozó? 

A tachográf illesztésének szigorú szabályai vannak, dokumentálni kell minden lépést. A kalibrálás során a műhelynek nemcsak az eszköz működését kell megvizsgálnia, hanem ellenőrizniük kell a plombát, az illesztés igazolásaként felragasztandó címkét, a készülék típus-jóváhagyási jelét, az abroncsok tényleges méretét és kerületét, illetve keresniük kell a manipuláló eszközök használatára utaló nyomokat is. A kalibrálás akkor tekinthető hivatalosnak, ha arról a műhely jegyzőkönyvet állít ki, amit szigorú számadású nyomtatványként kell kezelniük. 

Műhely és műhely között jelentős különbségek vannak

Van, ahol a kalibrálást alapos mérések támasztják alá, s valóban átvizsgálják a járművet. Hallani azonban olyan helyekről is, ahol a papírok kitöltése sokkal gyorsabban megtörténik. A valós adatokkal nem sokat foglalkoznak, ráírják a papírra, ami általában megszokott. Így rákerülhet egy olyan abroncsméret is a jegyzőkönyvre, ami gyakori, csak éppen a konkrét járműhöz nincs túl sok köze. Az ellenőrzés során ez egyből kitűnik, s már ugrik is a büntetés a menetíró hibás beállítása miatt. 

A jegyzőkönyvvel nem sokra megyünk, ha valami nem stimmel

Legtöbbször hiába hivatkozunk arra, hogy ott a jegyzőkönyv, ott a címke, amik igazolják, hogy az illesztés a szabályok szerint megtörtént. A korábban elvégzett munka a mostani pillanatnyi helyzetről már nem sokat árulhat el. Bármikor bekövetkezhetnek olyan változások a jármű működésében, amik megváltoztatják a menetíró működését – ehhez nem kell sok, elég egy kerékcsere is más méretű abroncsokkal. 

A tachográfot kalibráló műhely azonban azért már nem tud felelősséget vállalni, ha az illesztés után cserélik le az abroncsokat. Éppen ezért a közúti ellenőrzés során feltárt hiányosságokat a fuvarozó számlájára írják. Mindenképpen ő a felelős mindenért, ami a járművel történik, beleértve a tachográf megfelelő működését és beállítását is.  

Akkor is előfordulhatnak hibák, tévedések, ha az illesztés a szabályok szerint valósult meg és azóta sem történt semmilyen változás sem a járművön. Gondos felmérések mellett is elképzelhető, hogy valaki elírt egy számot és ezzel a hibás adattal végezték el az illesztést. Sajnos, ilyen esetben is a fuvarozó kapja a bírságot, azt közvetlenül nem tudja továbbhárítani. A jogszabályok nem tartalmaznak olyan lehetőséget, hogy a bírságot a műhely vállalja át a hibás munkavégzésért.

Kérhetünk-e kártérítést a műhelytől?

A hibásan elvégzett munka miatt keletkezett kárunk megtérítését követelhetjük a szerviztől. Ez sem lesz egyszerű. Ilyen esetben ugyanis bizonyítanunk kell, hogy a jármű semmilyen formában nem változott meg azóta, hogy a műhely elvégezte a menetíró beállítását. Ez pedig nem egyszerű. Hogyan igazoljunk valamit, ami nem történt meg? Hiszen a műhely hivatkozhat arra, hogy a kalibrálás idején a felírt adatok valósak voltak, s a más méretű kerék ezt követően került fel. Valószínű, hogy egy ilyen ügyben bíróság előtt születhet döntés, s a két fél állításait közlekedés szakértőknek kell majd alaposan megvizsgálniuk.

Leginkább tehát azzal csökkenthetjük saját kockázatunkat, ha elkerüljük a csak papírmunkát végző műhelyeket. Ha nem nézik át ténylegesen a buszt, nem fordítanak elég figyelmet a valós illesztésre, akkor ennek az árát a következő közúti ellenőrzésen fizethetjük meg.

Nagy Csaba

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Bejegyzés navigáció

Külföldön hol, hogyan és mennyi áfát kell fizetni?
Kártérítés kutyagázolásért – a tulajdonos fizet vagy a sofőr?

Ezek is érdekelhetik:

Autóbuszos szakmai irányító továbbképzés – így (nem) szeretlek

2025.05.04.2025.05.05. No Comments

A HVO a jelen, az e-busz a jövő

2025.04.18. A HVO a jelen, az e-busz a jövő bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Hogyan kapjuk vissza a szlovák OBU után befizetett letétet?

2025.04.18. Hogyan kapjuk vissza a szlovák OBU után befizetett letétet? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Bejelentkezés

Megjelent új szakkönyvünk! Rendelje meg!

Várható időjárás

booked.net