Határátlépéskor az OBU új hálózatra vált, ez pedig időnként elég hosszú időt vesz igénybe. Elég hosszút ahhoz, hogy bezsebeljünk egy útdíjbírságot. Megoldás nem nagyon van, figyeljük az OBU jelzéseit, és várjuk meg, amíg csatlakozik az új hálózatra!
Derült égből bírság
Olvasónk egy váratlan bírságból értesült OBU készülékének sajátos működéséről. A busz Szlovákiában járt egy kirándulócsoporttal, és néhány napra rá az útdíj elmaradása miatt kapott egy 45.000 forintos büntetésről szóló határozatot. A vállalkozó nem értette, hogyan történhetett ez, mivel az OBU egész úton áram alatt volt és működött. Felhívta a készülék forgalmazóját, hogy vizsgálják ki a problémát, és adjanak erről egy írásos igazolást, melynek alapján benyújthatja fellebbezését a rendőrségnek. Az OBU értékesítője – aki egyúttal a bevallási közreműködő is – elmondta, hogy a készülék hibátlanul működött, ők tehát semmiféle igazolást nem állíthatnak ki arról, hogy miért nem számolta fel az útdíjat a Szlovákiából történt visszaérkezés után. A magyarázat annyi, hogy a határra érkezéskor a készüléknek át kell állnia a magyar hálózatra, és ez esetenként hosszabb időt is igénybe vehet. Amíg az OBU a jelre vár, addig nem szabad elindulni a járművel, mert a készülék ekkor még nem tud kapcsolódni a Hu-Go rendszer jeladóihoz. Az átállás olykor 20-30 percet is igénybe vehet.
Az OBU használati útmutatójában található határátlépési „protokoll” szerint meg kell várni a készülék átállását a magyar hálózatra. Ha a rendszerállapot kijelző folyamatosan zöld, akkor az OBU rendesen működik, és ilyenkor nyugodtan tovább lehet menni. De ha a zöld jelzés villog, az folyamatban lévő adattovábbítást jelent. A továbbhaladással ilyenkor várni kell, amíg a LED állandó zöld fényre vált. Addig, amíg a rendszerállapot visszajelző LED folyamatos zöldre nem vált, addig útdíjköteles útszakaszon nem közlekedhetünk.
Rendjén való, hogy egy tele busznak fél órát kell várnia a határon?
A vállalkozó kénytelen megfizetni a bírságot, de sok mindennel nem ért egyet. Először is, egy turistákkal teli busz nem ácsoroghat fél órákat a határon, mert az utasok felháborodnának a késedelem miatt. – Ezt meg lehet csinálni egy teherautóval – állítja a vállalkozó – de egy autóbusszal nem. Határátlépéskor a mobiltelefon is átvált egy másik hálózatra, de ez többnyire pillanatok alatt megtörténik úgy, hogy a telefon gazdája észre sem veszi a váltást. Miért történik ez másként az OBU esetében?
Természeti adottság lassíthatja az átállást
Az új hálózatra történő átállás hosszát befolyásolhatja az időjárás is, és az is, ha az OBU olyan leárnyékolt helyen tartózkodik, ahol gyenge a vétel. – Ilyen helyek lehetnek például magas hegyek közelében. A természeti adottságok ellen nem tehetünk semmit – mondta a készülék értékesítője. A busz Somoskőújfalunál lépte át a határt. Ez a helység az Északi-középhegység 700 métert is meghaladó csúcsai közt, egy rossz vételi adottságokkal rendelkező, szűk völgyben fekszik. Ez lehetett az oka a hálózatváltás elhúzódásának. Ilyenkor legfeljebb annyit tehetünk, hogy kihúzzuk az OBU-t a szivargyújtóból és újraindítjuk. Ha ez sem segít akkor várni kell, amíg a készülék rátalál a hálózatra.
A bevallási közreműködő elmondta, hogy a hosszú várakozás problémáját jelzi a cég számítógépes csoportjának, de azt is hozzátette, hogy túl sok eredményt ne várjunk ettől.
Miért felel a bevallási közreműködő?
A bevallási közreműködő feladata az OBU által küldött adatok alapján benyújtani a bevallást az útdíjszolgáltató felé. Ebből következik, hogy csak a kommunikációs rendszer olyan hibáiért vonható felelősségre, amilyen például az adatvesztés, adattovábbítási kiesés vagy ezekből adódó leállások, késedelmek.
A bevallási közreműködő nem vállalhat felelősséget az olyan késedelmekért, amelyek nem az ő, hanem a távközlési szolgáltató hatáskörébe esnek: sem a távközlési műholdak zavaraiért, a GPS technológia sajátosságaiért, például a szolgáltatás időnkénti kimaradásáért vagy a térerő hiányáért sem.
Kaibinger Tamás
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.